Mýty a fakta o parfémech aneb i vůně dělá člověka

Dobrý den, dámy a panové, na dnešek jsem se obzvláště těšil, protože se budeme bavit o parfémech.

Patrně nikoho nepřekvapí, když řeknu, že „Šaty dělají člověka“ a že oblečení si vybíráme podle příležitosti,
ať už se jedná o chození do práce, návštěvu divadla či sportování.

 

 
 

Jak je to s vůněmi ?

Vůně určují náš život. Kdybychom neměli čich, neměli bychom city. Nos je skutečně jediný smyslový orgán, který své vjemy předává přímo do mozku.

Vůně náš život ovlivňují rozhodujícím způsobem. Dokáží zprostředkovat pocit bezpečí, navodit pocit strachu nebo naopak štěstí, vzbudit vzpomínky. Kromě toho čich také ovlivňuje také vkus nejen při výběru jídla, ale při volbě partnera.

 

Například vůně růží v zahradním centru zvyšují touhu zákazníků po spontánním nákupu. Bylinné vůně v oddělení kuchyňských potřeb způsobují, že se zákazník zdržel déle než původně předpokládal. Stejný účinek má i vůně kávy a koláčků.


Proto zastávám názor, že i vůně dělá člověka a že pro každou příležitost bychom měli mít svou vůni.

 

Jak jsem to měl já ?

 

Výběr vůně jsem nechával na ženách (mamince, manželce). Až v 35 letech jsem si pořídil sám svou první LR vůni Stockholm, parfemovanou vodu s cedrovým dřevem, ambry a bergamentem. Bylo to krásné období objevování barev a vůní tónů. Potom jsem dospěl k názoru, že by bylo vhodné mít pro danou příležitost svou specifickou vůni.

 

Jak vybrat vůni ?

Roli hraje osobní pocit a vkus. Ale ráno, když vstaneme řešíme v koupelně před zrcadlem následující otázky:

 

1.      Jak se dnes cítím ?

2.      Co si vezmu na sebe ?

3.      S kým se dnes setkám ?

 

Každý z nás by měl mít 3 – 4 různé parfémy, a to

 

1.      pro běžný den – pro každodenní chození do práce, na nákupy, … se hodí jednoduchá lehká nevtíravá vůně, která bude příjemná pro naše okolí. Např. kompozice broskve, něžného leknínu, okouzlující fialky a santalového dřeva. Mohou to být Pseudonym, Niagara.

2.      pro business – pro obchodní jednání, důležitá setkání. Zde jsou absolutně nevhodné sladké vůně. Naopak se doporučuje cedrové dřevo, rozmarýn, tabák. Dřevo je symbolem síly. Nebo-li sebevědomí a sebedůvěry. Jako např. Bruce Willis Edition, Beauty Queen, Femme Noblesse.

3.      na večer – např. do divadla vybíráme silnější šaramantní vůně. Např. vůně ambry, santalového dřeva, pačuli či arabského jasmínu. Bruce Willis, Hawai, Glamour.

4.      pro romantiku – romantická večeře při svíčkách. My muži oceňujeme u svých protějšků vůni po jídle, tzn. vanilka, čokoláda, karamel, med.
Typickým příkladem jsou Harem, Karolína Kůrková.

Ženy raději divokou přitažlivost (šelmu). Např. vůně okouzlující kombinace levandule, zelené máty a tonka bobů = teplá sladká vůně s karamelovým nádechem. To je šelma Jungle Man.

 

Mýty a fakta

1.      Zapomeňte na papírky. Parfémy testujeme zásadně na kůži.

2.      Není prokázáno, že káva neutralizuje čich. Nejlepší je zkrátka počkat pár minut a loknout si čerstvého vzduchu.

3.      Používejte vzorky s rozprašovačem. Pak si můžete vychutnat 100% celou vůni. Třením či kapátkem se ochudíte o svrchní tón vůně

4.      Vůně na mastné kůži vydrží déle, proto je lepší ji nakrémovat krémem nebo nejlépe tělovým mlékem stejné vůně.

5.      Skladovat parfém zásadně na suchém temném místě. Nejlépe v krabičce v šuplíku nočního stolku.

6.      Parfém lze nanášet i na vlasy, košili, šaty, … napřed odzkoušet, zda neudělá flek.

7.      Není pravdou, že by se musel parfém přestat používat po datu exspirace. Lze ho použít i jako aroma do vonných lamp či vůně na WC.

 

Závěr

1.      Vůně určují náš život.

2.      Kdybychom neměli čich, neměli bychom city.

3.      Každý z nás by měl mít 3 – 4 různé parfémy

4.      Pokud potřebujete radu či pomoc, neváhejte se na mě obrátit. Jsem vám plně k dispozici.

 

Hezké léto a hodně zdaru s vůněmi VÁM přeje

Jiří Maliňák, červenec 2016

 

  

Použitá literatura:

  • wikipedie.cz
  • Tobias Pehle & Sylvia Jonas Parfém